Uniform

Een onderdeel van scouting is het uniform. Met het dragen van het uniform laat je zien dat je scouts/gids bent, welke waarden je nastreeft  en creëer je een gevoel van samenhorigheid onder leden en leiding.

Per tak zijn er regels om in orde te zijn met het uniform.

1. Kapoenen: t-shirt en das rond de nek

2. Wouters: hemd en das rond de nek

3. Wolven: hemd volledig in orde, das rond linker arm en groene broek/rok

4. Jong-givers: hemd volledig in orde, das rond linker arm en groene broek/rok

5. Givers: hemd volledig in orde, das rond linker arm en groene broek/rok

6. Leiding: hemd volledig in orde, das rond linker arm en groene broek/rok

Hieronder vind je een afbeelding met daarop de kentekens in hun juiste positie.

Takkentekens, groepslintje, jaarkenteken en Withlovekenteken zijn eenmalig gratis te verkrijgen bij de leiding. Als je een kenteken kwijt bent, kan je dit opnieuw vragen aan de leiding maar dan zal je per kenteken € 0,60 moeten betalen of je kan deze opnieuw kopen in de Hopper. Ook andere (verplichte) kentekens kan je bij de Hopper aankopen.
Wouters hoeven op hun hemd enkel de kentekens te plaatsen die ze van de leiding krijgen:

1. takkenteken

2. groepslintje

3. jaarkenteken

4. Withlovekenteken

Jong-givers, Givers en Leiding moeten buiten deze vier ook de volgende kentekens op hun hemd plaatsen:

1. Europa-België lintje

2. kenteken Vlaanderen

3. kenteken Vlaams-Brabant

4. internationaal kenteken scouts (voor de jongens) of gids (voor de meisjes)

Extra kentekens die op het hemd kunnen:

1. buitenlands kamp

2. belofte

3. oude jaarkentekens

4. Groen lint scouting

Tweedehands kast

Een uniform kan een prijzige zaak zijn als je alles nieuw moet aankopen. Om de kost hiervan te drukken en om te vermijden dat goede maar te klein geworden uniformen in de vuilbak verdwijnen, hebben we op de scouts een tweedehands kast. Hier kan je hemden, broeken, rokken, truien, t-shirts of dassen aan een voordelig prijsje kopen.
Deze tweedehands kast wordt enkel aangevuld door leden of leiding die hun te klein geworden uniform aan de scouts doneren. Heb je thuis scoutsuniformen liggen die je niet meer gebruikt, neem ze zeker mee op een zondag en geef ze af aan iemand van de leiding. Zo krijgt het een tweede leven bij een nieuwe eigenaar ;-)
Heb je zelf nood aan een nieuw uiform(stuk), aarzel niet om de leiding hierover aan te spreken.